Jungeltelegrafen i digital marketing

Baard Overgaard Hansen
Digital Marketing Manager | 99 30 99 51 | baard.hansen@gmail.com | Webside | + innlegg

Word of mouth marketing i 2020

Undersøkelser viser at vi stoler mest på anbefalinger fra våre venner. Derfor er Word of Mouth Marketing svært viktig.

Word of mouth marketing (WOMM) er anbefalinger som går fra person til person. Dette kan enten skje naturlig, eller via insentiver.

Klarer du å få en anbefaling for ditt produkt eller tjeneste, er det langt mer verdifullt enn kjøpt reklame.

Ifølge tall fra Nielsen så stoler 92% av oss på anbefalinger fra venner og familie.

Naturlig WOMM skjer når noen er fornøyd med et produkt, og deler dette for å vise støtte og engasjement.

Hvis dette skjer naturlig, så er det å foretrekke. Men du kan også forsterke WOMM med betalt reklame, som understøtter budskapet.

Fordelene med jungeltelegrafen er klare.

  1. Økt salg uten investeringer i markedsføring. Flere firmaer bruker utelukkende WOMM i sin markedsføring, i stedet for tradisjonelle betalte kampanjer.
  2. Bygg naturlige relasjoner. Med WOMM kan du bygge en tilhengerskare uten investering i digital marketing.
  3. Lojale kunder. Det koster fem ganger mer å få en ny tilfreds kunde, enn å beholde en kunde du allerede har.

Hvis du har en tilfreds kunde som anbefaler deg videre til sine venner og familie, og de igjen anbefaler deg videre, så har du en positiv syklus.

Når man vet at nesten 80% sier at de ikke stoler på reklame, og at 90% heller stoler på anbefalinger fra familie og venner, eller anmeldelser de finner på nettet, så er det klart at WOMM er å foretrekke.