mann ser på mobiltelefon

5 tips for den perfekte landingsside

Baard Overgaard Hansen
Digital Marketing Manager | 99 30 99 51 | baard.hansen@gmail.com | Webside | + innlegg

Hvordan lager du kreativt innhold? Hvordan lager du den perfekte landingssiden som blir fortært med hud og hår?
Her får du fem tips til hva du bør gjøre.

1. Tenk på hvem du skriver for (empati og sympati)
2. Vær kort og klar
3. Bruk anbefalinger
4. Vis relevant statistikk
5. Fokuser på fordelene

  1. Tenk på hvem du skriver for (empati og sympati)

    Still deg noen spørsmål før du går i gang. Skal du skremme noen til å bruke dine produkter? Skal du bruke humor? Eller henvende deg til lesernes hjerter?
    Hvilket språk du bruker avhenger av målgruppen din. I et firma jeg tidligere jobbet for, skrev vi nyhetsbrev til kunder i Sverige og Norge. I Norge var man mer opptatt av rabattkoder, mens svenskene reagerte mer på emosjonelt innhold.
    Hvis du skal tilby løsning på et problem, så bør du bruke ord som “vi” og “du”. Du utstråler empati.
    Bruk gjerne hypoforer. En hypofor er når du stiller et spørsmål som du umiddelbart selv besvarer. Du minner leseren på at du har løsningen på problemet. Hvis du selger timer i et treningsstudio så kan du si: Har du lyst til å begynne å trene, men vet ikke hvordan? Begynn i dag med oss.

  2. Vær kort og klar

    Bruk færre ord. Bruk enkelt språk. All lærdom viser at sider med korte setninger og forståelig språk konverterer bedre. Ca. 300 ord er best.
    Lag gjerne lister. List opp fordelene med ditt produkt.
    Gjenta gjerne fordelene med ditt produkt i teksten. Gjentakelser signaliserer noe viktig, så derfor bør du gjenta det et par ganger.

  3. Bruk anbefalinger

    Hvis du vil vise ekte inspirasjon, så bør du bruke anbefalinger fra kunder. Positive anbefalinger øker muligheten for konvertering og salg.
    Finn ut hvem som er dine beste kunder. Be de om en anbefaling. Bruk disse når du skriver om dine produkter.

  4. Vis relevant statistikk

    Ta gjerne i bruk statistikk som viser fordeler med ditt produkt. Klarer du i tillegg å illustrere dette på en morsom måte, så får du ekstra poeng.
    Hvis du f.eks. vil illustrere matsvinn, så kan du gjøre det med å sammenligne det med containere på en fotballbane.

  5. Fokuser på fordelene

    Det viktigste har jeg spart til sist. Fokuser alltid på fordelene. Vi har en tendens til å gi våre produkter feil fokus. Tenk på hva som gagner de som besøker ditt nettsted.
    Hvis du ikke klarer dette, så leter kundene etter andre løsninger på sitt problem.
    En tannkrem som ikke bare sørger for null hull, men som også gir deg hvitere tenner, er uten tvil en super fordel.

<a href='https://www.freepik.com/photos/phone'>Phone photo created by wayhomestudio - www.freepik.com</a>