Slik automatiserer du markedsføringen

Kampen om kundenes oppmerksomhet er hardere enn noen gang. Eneste måten å vinne denne kampen er å automatisere markedsføringen. 

Hvordan nå din målgruppe?

Med riktig analyse, en god forståelse av hva målet er, og de riktige verktøyene, så er du på god vei til å lykkes.

Antallet kanaler er nærmest uendelig, og stadig får vi nye kanaler. Forbrukere hopper fra den ene kanalen til den andre. Vi sjekker TikTok, ser video på YouTube og leter etter oppskrifter på Google. 

God markedsføring er å sende det riktige budskapet, til rett tid og i de rette kanaler. Uten automatisering er det umulig å nå dette målet.

Hvis jobben din er å lage personlig budskap basert på dine kunders adferd og bakgrunn, analysere dette og rapportere salg, så er dette nærmest umulig uten automatisering.

Hvordan planlegge automatisering?

La oss si at du har en butikk som selger varer på nettet. Automatisering innebærer at kjøper først mottar en ordrebekreftelse. Så får kjøper en beskjed når varen er sendt, og kanskje også et sporingsnummer. 

Når ordren er mottatt får kanskje kunden enda en epost med oppfordring til å vurdere kjøpsopplevelsen. 

Et annet eksempel på automatisering er hvis kunden får en påminnelse etter at de har lagt et produkt i handlevognen uten å sjekke ut. 

Målet med automatisering bør være klart. Er det for å spare tid? Eller for å øke inntjeningen? 

Deretter må det lages en sekvens. Skriv ned en rekkefølge av hva som skal skje? Hva skal trigge automatiseringen?

Hvordan finne riktig verktøy?

Når du har gjort dette, så kan du finne et verktøy som kan hjelpe deg. 

Det fins flere hundre verktøy som hjelper deg. En god plass å starte er g2.com hvor du kan sammenligne ulike apper eller programmer for automatisering. 

Her kan du sammenligne pris, kunders vurdering av verktøyet og hvilke egenskaper de ulike verktøyene har. 

Hvis du kun behøver CMS, så kan du finne et verktøy som kun har dette.